Zasady kształcenia w Szkole Doktorskiej W Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu oraz etapy realizacji postępowania w sprawie nadania stopnia doktora |
Od roku akademickiego 2019/2020 – 8 semestrów |
Szkoła doktorska | |
Kształcenie | Kształcenie wg Ramowego Planu Zajęć |
Wyznaczenie promotora/promotorów/promotora i promotora pomocniczego | Do 31 grudnia 2019r. Wniosek o powołanie promotora (promotorów, promotora i promotora pomocniczego) wraz z uzasadnieniem składa do Rady Kolegium Naukowego Dyrektor Szkoły Doktorskiej na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w terminie do 3 miesięcy od rozpoczęcia roku akademickiego. |
Indywidualny Plan Badawczy IPB |
Doktorant, w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami, opracowuje IPB, który zawiera szczegółowy harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej oraz aktywności naukowej i przedstawia go Radzie Kolegium Naukowego w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształceniowa (do 30 września 2020r.). IPB zawiera opis działań badawczo-naukowych przewidzianych do realizacji w trakcie przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej. |
Sprawozdanie semestralne | Po ukończeniu każdego semestru, złożenie sprawozdania pisemnego oraz prezentacja sprawozdania przed Radą Szkoły Doktorskiej. |
Ewaluacja semestralna doktoranta | Rada Szkoły Doktorskiej ocenia realizację IPB oraz przebiegu kształcenia. Wyjątek stanowi ewaluacja po pierwszym semestrze, która dotyczy oceny prac przygotowawczych do sporządzenia IPB oraz statusu doktoranta i uzyskanych ocen zaliczających semestr. |
Ocena śródokresowa |
|
Rozprawa doktorska |
|
Wymagania dodatkowe | Dorobek określony przez Ustawę PoSzWN oraz dodatkowe wymagania określone przez Radę Kolegium Naukowego |
Komisja doktorska | 7-osób |
Publiczna obrona | TAK |
Nadanie stopnia doktora | Rada Kolegium Naukowego |
- Kształcenie doktorantów w Szkole Doktorskiej w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu trwa 8 semestrów.
- Kształcenie doktorantów odbywa się wg obowiązującego terminarza roku akademickiego.
- Kształcenie jest prowadzone na podstawie programu kształcenia oraz indywidualnego planu badawczego (zwanego dalej IPB).
- Kształcenie doktoranta kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej.
- Istnieje możliwość złożenia rozprawy doktorskiej i jednocześnie ukończenia szkoły doktorskiej w terminie wcześniejszym, jednak nie wcześniej niż po ukończeniu 6 semestru kształcenia.
- Program kształcenia w Szkole w Doktorskiej przygotowuje doktoranta do pracy o charakterze badawczo-dydaktycznym, a w szczególności prowadzić będzie do osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie:
- uzyskania wysokich kompetencji badawczych i relatywnie dużej samodzielności naukowej,
- znajomości zasad upowszechniania wyników działalności naukowej,
- umiejętności pisania prac badawczych i przedstawiania ich wyników,
- dydaktyki akademickiej i kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych metod i technik prowadzenia zajęć dydaktycznych,
- podnoszenia kwalifikacji językowych,
- kompetencji społecznych odnoszących się do działalności badawczej, naukowej i dydaktycznej,
- przygotowania rozprawy doktorskiej zgodnie z planem badawczym.
- Programowe kształcenie doktoranta w Szkole Doktorskiej odbywać się będzie w formie wykładów, ćwiczeń, seminariów, warsztatów, laboratoriów, konsultacji, staży oraz praktyk dydaktycznych. Wymienione formy nauczania realizowane będą w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi oraz jako praca własna doktoranta, dopuszcza się formę on-line, a także formę kursów e-learningowych.
- Zasady zaliczenia przedmiotu w danym semestrze oraz terminy egzaminów podaje doktorantom do wiadomości na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki prowadzący przedmiot.
- Kształcenie w Szkole Doktorskiej prowadzone jest zgodnie z ramowym programem dydaktycznym, w którym określa się zakres kształcenia oraz wymiar zajęć w oparciu o efekty uczenia się.
- Zaliczenie przedmiotu każdej z form zajęć wymienionych w programie kształcenia wpisuje nauczyciel akademicki do protokołu (forma papierowa i elektroniczna) w postaci oceny w skali: 2 (niedostateczny); 3 (dostateczny); 3.5 (dostateczny plus); 4 (dobry); 4.5 (dobry plus); 5 (bardzo dobry) oraz określenia zaliczenie/brak zaliczenia.
- W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej doktorantowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego.
- W przypadku niezaliczenia jednego przedmiotu doktorant może uzyskać warunkowy wpis na semestr następny pod rygorem uzupełnienia braku w następnym roku akademickim.
- Program kształcenia w Szkole Doktorskiej przewiduje odbywanie praktyk zawodowych w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu, w wymiarze
60 godzin dydaktycznych rocznie. - Zasady odbywania praktyk dydaktycznych szczegółowo określają przepisy odrębne, które zawierają również wzór dokumentowania oraz ewaluacji praktyk.
- Przebieg praktyki dydaktycznej organizuje, nadzoruje i zalicza promotor. Istnieje konieczność udokumentowania nadzoru praktyki przez promotora (protokół hospitacji).
- Ewaluacja praktyk dydaktycznych (zajęć dydaktycznych prowadzonych przez doktorantów) będzie dokonywana w każdym semestrze wg programu studiów i zasad realizacji praktyki dydaktycznej.